نخستین یادواره 466 شهید ورزشکار استان کرمان برگزار شد

نخستین یادواره شهدای ورزشکار استان کرمان در هفته تربیت بدنی با حضور جمعی از خانواده شهدا، مسئولان، هیئت‌های ورزشی و ورزشکاران در سالن فجر کرمان برگزار شد.

به گزارش کنگره شهدای ورزشکار ،محمود محمودی نیا در نخستین یادواره 466 شهید ورزشکار استان کرمان افزود: آثار شهدای ورزشکار استان کرمان از جمله فیلم، عکس و وصیت نامه جمع آوری شده است.
وی اظهار کرد: یادواره شهدا بهانه ای برای تجدید میثاق، بیعت و خاطره دوباره با شهداست.
وی گفت: شهدا با اعتقادی راسخ برای آرمان هایشان جنگیدند و برای ما و آیندگان نیز هدف و آرمانی تعیین کردند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان افزود: اکنون بعد از گذشت بیش از 30 سال هنوز ما در روشنایی که شهدا به وجود آوردند حرکت می کنیم تا از مسیر واقعی منحرف نشویم.
وی بیان کرد: شهدا به برگزاری چنین یادواره هایی نیاز ندارند بلکه ما نیازمند تجدید میثاق با شهدا هستیم.
محمودی نیا گفت: قرار است یادواره شهدای ورزشکار استان کرمان به صورت پیوسته برگزار شود.
وی افزود: قرار است هر سال در ماه محرم و صفر به خانواده شهدای ورزشکار سرکشی و از آنان دلجویی و تقدیر کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان ابراز امیدواری کرد: برکت شهدا با برگزاری یادواره شهدا در ورزش و در برنامه هایی که برای توسعه و ارتقای ورزش در نظر گرفته شده وارد می شود.
وی تصریح کرد: اگر امروز ما در منطقه اعتبار و امنیت داریم و هیچ کس نمی تواند فکر تجاوز به کیان ما را در سر بپروراند به خاطر وجود همین شهدا و ارزش های ناب است.


گفتنی است در این مراسم کتاب ورزشکاران آسمانی ویژه شهدای ورزشکار استان کرمان رونمایی شد.

 

آخرین اخبار

سجاد مردانی : بهترين روز زندگي‌ام ديدار با «آقا» بود


به گزارش خبرنگار کنگره شهدای ورزش  به نقل از خبرگزاری بسيج، ديدار رهبري با ورزشكاران و مدال آوران همواره صحنه‌هاي جالبي را رقم مي‌زند كه تا مدت‌ها بعد از آن، نقل محافل مختلف است. اما از همه مهم‌تر، روحيه و انگيزه‌اي است كه اين ديدارها به ورزشكاران مي‌دهد. خصوصاً وقتي اين ملاقات‌ها خصوصي باشد و ورزشكاران اين فرصت را داشته باشند تا دقايقي با رهبر كشور به گپ و گفت بپردازند. آن زمان است كه همانطور كه سجاد مرداني، دارنده طلاي مسابقات جايزه بزرگ 2015 مكزيك به آن اشاره مي‌كند، روزي به يادماندني براي ورزشكاران رقم مي‌خورد. روزي كه هرگز فراموش نمي‌شود.

كنگره شهداي ورزشكار فرصتي بود براي يك ديدار غير‌منتظره؛ ديداري خصوصي با رهبري. اين ملاقات چطور بود؟

باور كردني نبود. فكرش را هم نمي‌كردم بتوانم در چنين ملاقاتي به ديدار آقا بروم و بتوانم شخصاً با ايشان صحبت كنم. آن روز، روزي فراموش نشدني در تقويم زندگي سجاد مرداني است كه اميدوارم بارها و بارها تكرار شود. باورم نمي‌شد از نزديك بتوانم آقا را ببينم. اما اين افتخار نصيبم شد تا به ديدار ايشان بروم. آن هم يك ديدار خصوصي. با رهبر كشورم صحبت كردم. آن هم يك صحبت صميمانه و تابلويي كه منقوش به نام و عكس شهداي ورزشكار بود را به ايشان هديه داديم. ديدار با آقا بهترين روز زندگي‌ام بود.

اين البته اولين ديداري نبود كه با آقا داشتيد، اينطور نيست؟

بله، ‌همين طور است. اولين بار چهار، پنج سال قبل، ‌بعد از مسابقات برزيل و قهرماني در المپيك سيزم بود كه به ديدار آقا رفتيم. البته آن ديدار دسته جمعي بود و تمام كاروان با كادر فني و تمام نفرات آن اين توفيق را به دست آورده بودند كه با رهبري ملاقات كنند. اما اين ملاقات، يك ديدار خصوصي بود و توصيف آن آسان نيست. خصوصاً كه توانستم خودم شخصاً با آقا صحبت كنم. آن روز، روزي متفاوت و فراموش نشدني بود. يك روز به يادماندني هم براي من و هم ساير دوستان كه دراين ملاقات حضور داشتند.

چطور شد كه به ديدار با آقا دعوت شديد؟

خودم هم نمي‌دانم. شب قبل از آن روز، رئيس فدراسيون تكواندو با من تماس گرفت و از چنين ملاقاتي خبر داد. البته تا لحظه ملاقات تصور هم نمي‌كردم يك ديدار خصوصي باشد. با وجود آنكه خيلي خوشحال بودم كه مي‌توانم يك بار ديگر به ديدار آقا بروم اما فكر مي‌كردم مثل مرتبه قبل يك ديدار دسته جمعي است اما وقتي رفتم ديدم تنها چند نفر هستيم و اين مسئله باعث شد بتوانم شخصاً با آقا صحبت كنم و از گفت‌وگو با ايشان و صحبت‌هايشان لذت ببرم.

آقا توصيه‌اي هم به شما كردند؟

آقا با تك‌تك ما صحبتي صميمانه داشتند. ايشان از من پيگير شرايطم بودند و در خصوص آمادگي‌ام سؤال كردند. اما مهم‌تر از همه اين بود كه براي من و ساير دوستان آرزوي موفقيت كردند. ايشان گفتند پيگير مسابقاتمان هستند، رقابت ما را در المپيك تماشا مي‌كنند و اميدوار هستند موفق باشيم. اين فوق‌العاده بود. ايشان شخصاً براي من و دوستانم آرزوي موفقيت كردند و گفتند براي دستيابي به آن برايمان دعا مي‌كنند.

اين ديدار از لحاظ روحي - رواني تا چه اندازه در نتيجه‌گيري و موفقيت سجاد مرداني در المپيك تأثير خواهد داشت؟

خيلي زياد. وقتي آقا اينگونه مصر هستند كه ما بهترين نتايج را در المپيك و ساير رقابت‌ها به دست آوريم و مي‌گويند كه برايمان دعا مي‌كنند، انرژي ما براي رسيدن به موفقيت چند برابر مي‌شود. اينكه مي‌دانم رهبر عزيز كشورم زماني كه من در حال مسابقه دادن هستم مبارزه مرا تماشا مي‌كنند يك روحيه و انگيزه‌اي باورنكردني به من مي‌دهد تا با كسب بهترين نتيجه هم پرچم كشورم را بالا ببرم و هم باعث غرور و افتخار ايشان شوم و دلشان را مانند دل همه مردم كشورم شاد كنم. اين ديدار و توجه آقا به ورزشكاران و ورزش خيلي دلگرم‌‌كننده است. ايشان خيلي ورزشي هستند و به ورزش اهميت مي‌دهند و اميدوارم در المپيك بتوانم باعث غرور و افتخار ايشان و كشورم شوم. خصوصاً كه آقا گفتند براي موفقيت ما دعا مي‌كنند. اين توجه و اهميتي كه رهبري به ما ورزشكاران مي‌دهد روحيه و انگيزه‌هاي ما را براي رسيدن به بهترين نتيجه چندين برابر مي‌كند و مطمئن باشيد براي رسيدن به موفقيت از هيچ تلاشي دريغ نخواهيم كرد، خصوصاً كه موفقيت در المپيك شايد بتواند زمينه‌ساز ديداري ديگر باشد.

يعني فكر مي‌كنيد موفقيت سجاد مرداني مي‌تواند گامي باشد براي سومين ديدار او با رهبري؟

خب شايد، چراكه نه. يعني اينطور اميدوارم. خيلي دوست دارم در المپيك نتيجه‌اي كه در شأن ايران و رهبرعزيزم است بگيرم و رو‌سفيد به ديدن ايشان بروم و بگويم به خاطر دعاي شما و ديداري كه انگيزه‌هايم را چند برابر كرد توانستم پرچم كشورم را بر فراز دنيا به اهتزاز در آورم و براي ايشان و مردم كشورم غرورآفرين باشم.

ديدار خصوصي ورزشكاران و مدال‌آوران به بهانه كنگره شهداي ورزشكار برگزار شد. فكر مي‌كنيدچنين مراسمي تا چه اندازه مي‌تواند باعث افزايش روحيه جوانمردي در جامعه ورزش باشد؟

روحيه جوانمردي و پهلواني با روح ورزش عجين است. نگاه نكنيد گاهي اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه جالب توجه نيست. هميشه در هر جامعه‌اي استثنا وجود دارد اما برگزاري اين مراسم، مي‌تواند اين حداقل ناهنجاري‌ها را هم از بين ببرد. باور كنيد خيلي تأثير دارد وقتي مي‌بينيم ورزشكاران، مدال‌آوران و قهرماناني بودند كه مي‌توانستند در ميادين ورزشي افتخارآفريني كنند اما از همه اين افتخارات و مهم‌تر از همه از جان خود گذشته و براي خاك كشورشان، خونشان را داده‌اند. در همين مراسم با مسائل زيادي آشنا شديم. اينكه ورزشكاران شهيد زيادي داريم كه بايد دين خود را به آنها ادا كنيم. اين مراسم مي‌تواند به ما يادآور شود كه امروز اگر به راحتي مي‌توانيم براي به اهتزاز در آوردن پرچم كشورمان در دنيا تلاش كنيم، نتيجه جان‌هايي است كه ورزشكاراني ديگر تقديم كرده‌اند. اين وظيفه ما را سنگين‌تر هم مي‌كند. يادمان مي‌آورد كجا ايستاده‌ايم و متذكر مي‌شود كه حتي چطور بايد رفتار كنيم.

اختتامیه جام شهدا در ششم بهمن ماه

 به گزارش خبرنگار کنگره شهدای ورزش به نقل از بسیج پرس؛ اسلام کریمی مدیرکل ورزش بنیاد شهید وامور ایثارگران و مسئول برگزاری مسابقات جام شهدا در گفتگو با خبرنگار ورزشی بسیج پرس گفت: جام شهدا به همت بنیاد شهید وامور ایثارگران و همکاری سازمان لیگ و سازمان بسیج ورزشکاران برگزار می شود؛ جام شهدا سال گذشته با حضور تیم های تراکتورسازی، ملوان، استقلال و پیکان در ورزشگاه تختی برگزار شد که تیم تراکتور سازی در این مسابقات اول شد و جایزه تیم اول و هزینه بلیط های فروخته شده را برای کمک به مردم مظلوم غزه اختصاص دادیم.

مسئول برگزاری مسابقات جام شهدا افزود: هدف از برگزاری جام شهدا فلسفه ترویج فرهنگ ایثارو شهادت در حوزه ورزش است؛ ما تلاش می کنیم تا از طریق ورزشکاران و قهرمانان مورد توجه جوانان و جامعه بحث ایثار شهدای دفاع مقدس و کسانی که آرامش امروز را برای ما به ارمغان آوردند، انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در جام شهدا برنامه های فرهنگی زیادی انجام می شود، عنوان کرد: به عنوان مثال قبل شروع بازی ها وصیت نامه های شهدا توسط بازیکنان قرائت و از خانواده های شهدا و ایثارگران تجلیل می شود و بهترین حوزه ای که می تواند جوانان را به فضای دوران دفاع مقدس سوق دهد، حوزه فوتبال است.

مسئول برگزاری مسابقات جام شهدا با بیان اینکه با پیگیری های سازمان لیگ برای برگزاری جام شهدا، این مسابقات در برنامه های سالانه سازمان قرار گرفت، اظهار داشت: مسابقه اول جام شهدا دیروز بین تیم های پرسپولیس و سایپا برگزار شد که پرسپولیس سه بر دو سایپا را شکست داد و مسابقه دوم بین ذوب آهن و صبا باطری قم است که دوشنبه مسابقه رده بندی بین بازنده های دو مسابقه برگزار می شود و در نهایت سه شنبه نیز مسابقه فینال برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه منشاء تمام این فعالیت ها پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب است که می فرمایند زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، یادآورشد: تورنومنت در کشور برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خالی بود؛ سرمربیان تیم ها قبل از شروع مسابقه صحبت هایی درباره رشادت های شهدا می کنند و چون آنها از محبوبیت زیادی در جامعه برخوردارند بهتر می توان در قشر جوان جامعه فرهنگ شهدا و ایثار را انتقال داد.

مدیرکل ورزش بنیاد شهید وامور ایثارگران با اشاره به اینکه جام شهدا مقدمهای رای کنگره شهدای ورزش است تا در عرصه ورزش به فرهنگ سازی که لازم است برسیم؛ بیان کرد: بعد از مسابقه فینال و اهدا جوایز به تیم قهرمان برنامه اختتامیه را نیز با حضور مسئولین لشگری و کشوری برگزار می کنیم؛ ما انتظار داریم پخش برنامه ای به این وسعت در شبکه سه سیما باشد اما مسابقه اول در شیکه ورزش پخش شد در حالی که زمان مسابقه را از زمان 15:00 به 14:15 تغییر دادیم اما این امر محقق نشد.

مدیرکل ورزش بنیاد شهید وامور ایثارگران درباره دیگر برنامه های فرهنگی در حوزه ورزش خاطر نشان کرد: ما جلسات متعددی با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ها برگزار کردیم و به تمام فدراسیون ها ابلاغ شده که فدراسیون ها علاوه بر برگزاری یادواره شهدا و کار فرهنگی در سال اجرا کنند و فدراسیون ها دنیای جدیدی در حوزه شهادت و ایثارگران برپا کرده اند.

بازخواني ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري درباره ورزش

به گزارش خبرنگار کنگره شهدای ورزش ، دو هفته پيش بود كه گروهي از قهرمانان و افتخارآفرينان ورزش كشورمان به همراه مسئولان كنگره شهداي ورزش كشور به ديدار مقام معظم رهبري رفتند تا از رهنمودهاي ايشان بهره‌مند شوند؛ رهنمودهايي كه به گفته مسئولان ورزش كشور نقشه راه آنها در مسير كسب افتخار براي ايران در ميادين ورزشي است. آيت‌الله خامنه‌اي همواره نشان داده‌اند كه ورزش در ديدگاه ايشان از جايگاه بالايي برخوردار است و به همين خاطر هم در ديدارهايي كه با جامعه ورزش داشته‌اند بر اهميت ورزش و نقشي كه مي‌تواند در سلامت و شادابي جامعه داشته باشد، تأكيد كرده‌اند. در گزارش زير برگزيده‌اي از سخنان مقام معظم رهبري در ديدارهاي ايشان با قهرمانان و مديران ورزشي را باز نشر داده‌ايم.

توجه به اخلاق اسلامي در ميادين ورزشي
توجه به اخلاق و فرهنگ اسلامي در ميادين ورزشي از جمله تأكيدات مقام معظم رهبري به ورزشكاران بوده است. ايشان در اين باره در ديداري كه با جمعي از قهرمانان داشتند، مي‌فرمايند:«يك مسئله‌اي كه روي آن تأكيد مي‌كنم، مسئله‌ اخلاق در ورزش است. دوستان گفتند، من هم اطلاع دارم و قبول دارم. خوشبختانه جامعه‌ ورزشي ما از لحاظ اخلاق، جامعه‌ سالمي است؛ ليكن در اين مسئله خيلي بايد پافشاري كرد. لغزشگاه وجود دارد. جوان ورزشكار ما وقتي كه روي امواج تبليغ و توجه جهاني و توجه افكار عمومي قرار مي‌گيرد، در خطر اخلاقي قرار مي‌گيرد. ما بايد خودمان را از اين خطر اخلاقي نگه داريم. شما كه ورزشكاريد، در درجه‌ اول و بعد مسئولان ورزشي و كساني از مديريت‌هاي گوناگون كه به اين مسائل اهتمام دارند و اين مسائل با آنها ارتباط پيدا مي‌كند، بايد به مسئله‌ اخلاق در ورزش توجه كنند. مسئله‌ اخلاق در ورزش خيلي مهم است. مغرور نشدن، مردمي ماندن، جوانمرد ماندن، با مردم بودن، براي مردم دل سوزاندن، خيلي مهم است. پيدا شدن اين خصوصيات در انسان يك مسئله است، ماندن اين خصوصيات در انسان مسئله‌ مشكل‌تري است؛ اينها را انسان بايد حفظ كند.»
رهبر انقلاب همچنين با اشاره به اينكه قهرمانان ورزشي نمايندگان ايران هستند، تأكيد مي‌كنند:«ورزش قهرماني، امروز كه مسابقات بين‌المللي باب است و رايج است، مظهر تمايلات و استعدادها و تشخص و هويت يك ملت است و اين خيلي چيز مهمي است. اينكه شماها در ميدان‌هاي ورزشي، با اخلاق انساني و با جوانمردي ظاهر شويد - و خوشبختانه ظاهر مي‌شويد - از نظر بينندگان بين‌المللي كه امروز ديگر ميليون‌ها و در مواردي ميلياردها تماشاچي وجود دارد و مطلع مي‌شوند، پيام‌آور يك حقيقتي است از داخل كشورتان، كه اين حقيقت را با هيچ زبان ديگري نمي‌شد تبليغ كرد. يك قهرمان با جوانمردى خودش تبليغ مي‌كند، با تدين خودش تبليغ مي‌كند.»
يا در جايي ديگر مي‌گويند:«شما سفيران ايران و هويت و تشخص ايراني هستيد؛ اين خصوصيات را حفظ كنيد. اينكه شما مي‌رويد ملت خودتان را به عنوان يك ملت بااراده، داراي عزم راسخ، با ايمان، پايبند به شريعت، داراي استعداد، داراي تشخص معرفي مي‌كنيد، خيلي باارزش است؛ اين را بايد نگه داريد؛ نگذاريد اين خدشه‌دار شود. جوان‌هاي كشور به شما نگاه مي‌كنند. شما در عمل، ورزش را تبليغ مي‌كنيد؛ من مي‌گويم در زبان هم ورزش را تبليغ كنيد. يعني در گفت‌وگوها و گفتارهاي عمومي، اجتماعي، رسانه‌اي، مصاحبه، تلويزيون و امثال ذلك، جوان‌هاي كشور را تشويق كنيد؛ تجربيات خودتان را در ورزش مطرح كنيد تا جوان‌ها به شوق بيايند. ما احتياج داريم كه تمام آحاد كشور ورزش كنند؛ اين واقعاً نياز كشور است. نيروي انسانى سالم، براي كشور اهميت درجه‌ يك دارد.»
ايشان در ديدار رئيس و معاونان سازمان تربيت بدني و رؤساي فدراسيون‌هاي ورزشي كشور در سال 75 هم در اين رابطه مي‌گويند:«روح ورزش ايمان، تقوا و پاكدامني است. اگر بخواهيد اين كار را بكنيد، شما بايد حزب‌اللهي‌ها و مؤمنين به دين و به انقلاب را در سر تا سر ميدان ورزش بياوريد و به كارهاي حساس بگماريد... بايد فضاي محيط كار را طوري كنيد كه حزب اللهي‌ها بيايند. مؤمنين به انقلاب، احساس كنند كه مي‌شود آمد... محيط ورزش را، محيط ديني و اسلامي، محيط توسل و توجه و محيط اعتقاد به خدا قرار دهيد. اگر مي‌خواهيد ورزش پيش برود، اينطور پيش خواهد رفت. وقتي پاي بچه‌هاي مؤمن به ميداني برسد و راه آنان باز باشد، البته پيش خواهند رفت؛ كار خواهند كرد و خوب خواهد شد. اين، آن نكته‌ مهمي است كه در زمينه‌ روح ورزش بايد دنبال شود.»

اهميت ورزش بانوان
ورزش بانوان هم از ديگر مواردي است كه رهبر انقلاب از آن به نيكي ياد كرده‌اند و حضور ورزشكاران بانوي محجبه را در مسابقات آسيايي و جهاني تحسين كرده‌اند. ايشان مي‌گويند:«اين مسئله‌ بانوان و دختران ورزشكار ما كه با حجاب در ميدان مي‌روند، خيلي چيز مهمي است. من نمي‌دانم كساني كه درصدد ارزيابي حوادث كشورند، يك ارزيابي درستي از اين قضيه دارند يا نه. اين فوق‌العاده است. در كشوري از كشورهاي اروپا، يك ‌زني را به جرم با حجاب بودن، جرأت مي‌كنند چاقو مي‌زنند و او را مي‌كشند؛ آن هم در دادگاه و جلوي چشم قاضي! اينجوري است. خجالت نمي‌كشند؛ در دانشگاه، در ورزشگاه، در پارك، در خيابان، به حكم قانون - قانوني كه جعل كرده‌اند - متعرض زن محجبه مي‌شوند. آن وقت در اين فضا، توي اين كشورها، يك زن محجبه در موضع قهرمان روي سكوي قهرماني مي‌ايستد و همه را وادار مي‌كند به اينكه او را تكريم و تجليل كنند. اين چيز كمي است؟ اين چيز كوچكي است؟ اين كار خيلي با عظمت است. واقعاً همه بايد قلباً از زنان ورزشكار ما كه در ميدان‌ها با حجاب، با عفاف، با متانت و با وقار حاضر مي‌شوند، تشكر كنند.» همچنين ايشان پس از اينكه سميه حيدري قهرمان جودوي آسيا با چادر روي سكوي قهرماني رفت، در ديداري با اين بانوي ورزشكار گفتند:«خيلي كار خوبي كرديد كه با چادر روي سكو رفتيد. باعث افتخار مملكت ايران هستيد. من سجده شكر به جا آوردم كه شما با چادر روي سكو رفتيد.»

ورزش همگاني و نياز اساسي جامعه
يكي ديگر از بخش‌هايي كه مقام معظم رهبري در بياناتشان در ديدار با جامعه ورزش به آن اشاره كرده‌اند، اهميت ورزش همگاني براي سلامت جامعه است. ايشان مي‌گويند:«يكي از نيازهاي اساسي كشور، فراگير شدن ورزش همگاني ميان مردم است. ورزش قهرماني موتور محرك ورزش همگاني است. پيشرفت يك كشور منوط به نيروي انساني سالم، عالم، با همت و ديندار است. يكي از نتايج فراگير شدن ورزش همگاني در ميان مردم، حل بسياري از مشكلات اخلاقي جامعه همچون اعتياد است.» يا در جايي ديگر خواستار ترويج ورزش همگاني توسط دولتي‌ها شده‌اند:«وظيفه اصلي دولت و مسئولان ورزش كشور اين است كه اشتياق به ورزش و روح ورزشكاري و ورزش خواهي (ورزش همگاني) را در مردم زنده كنند.»

تحسين ورزشكاران جانباز و معلول
ورزش جانبازان و معلولان هم همواره مورد تأكيد رهبري بوده است. آيت‌الله خامنه‌اي مي‌فرمايند:«ورزش جانبازان و معلولان، واقعاً حيرت‌آور است. وقتي انسان‌ها نگاه مي‌كنند، مي‌بينند اين جوان دچار آسيب جسماني، نه فقط اين آسيب جسماني نتوانسته او را از زندگي عادي باز بدارد، بلكه حتي او اينقدر همت و عزم و اراده‌ قوي داشته كه توانسته ورزشكار شود و در ورزش به اين نقطه برسد كه بيايد بر سكوي قهرماني قرار بگيرد. اين نشان‌دهنده‌ عزم و اراده‌ يك ملت است، اين نشان‌دهنده‌ تشخص و هويت يك ملت است. اينكه من از شماها تشكر مي‌كنم وقتي يك پيروزي به دست مي‌آوريد، عقبه‌ اين تشكر، احساس صادقانه و حقيقي‌اي است كه در من وجود دارد؛ احساس مي‌كنم كه واقعاً شماها با اين كار داريد به كشورتان، به ملت‌تان، به مردمتان خدمت مي‌كنيد. شما پيام‌هايي را مي‌رسانيد كه اين پيام‌ها با هيچ وسيله‌اي قابل رساندن نيست؛ پيام عزم و اراده، پيام ايستادگي، پيام ايمان. ورزشكار ما بعد از پيروزي در آنچنان ميداني و در جايگاه اول جهان قرار گرفتن، شعار «ياحسين» سر مي‌دهد يا مي‌افتد روي خاك سجده مي‌كند يا دستش را بلند مي‌كند و خدا را شكرگزاري مي‌كند. مي‌دانيد امت اسلامي و ملت‌هاي مسلمان با اين كار چه هيجاني پيدا مي‌كنند؟ دنيايي كه سعي مي‌كند همه را به‌خصوص جوان‌ها را به سوي بي‌ايماني و لاابالي‌گري و پشت كردن به معنويات سوق دهد، يك جوان برجسته‌ ما - نه يك جوان معمولي - در ميدان ورزش اينجور اقبال خودش را به معنويات نشان مي‌دهد. اينها خيلي كارهاي اثرگذار و مهمي است.»

كاروان راهيان نور جامعه ورزش در مناطق عملياتي غرب كشور

به گزارش خبرنگار بسیج ورزشکاران ، كاروان راهيان نور قهرمانان و مديران ورزش ايران به همت سازمان بسيج ورزشكاران از مناطق جنگي غرب كشور بازديد كردند.

قهرمانان و ورزشکاران با حضور در مناطق عملیاتی و یادمان های هشت سال دفاع مقدس بار دیگر با آرمان های شهدا بیعت دوباره کردند و از شهدا خواستند تا همیشه در میدان های جهانی بتوانند پرچم کشورمان را به احتزاز در آورند.


در این کاروان یکصد نفره قهرمانان ورزشی نفراتي همچون یوسف کرمی قهرمان تکواندوی جهان و بازی های آسیایی، تیمور غیاثی پیشکسوت و قهرمان دو آسیا و پرش ارتفاع، مریم هاشمی قهرمان ووشوی جهان، مصطفی اردستانی پیشکسوت و عضو تیم ملی فوتبال ایران، محمود خسروی وفا ریاست فدراسیون جانبازان، مجید شایسته رئیس فدراسیون تنیس کشور و محمدرضا مقصودلو رئیس فدراسیون کبدی، سردار يزداني رئيس سازمان ورزش بسيج و سردار مهر علي باران چشمه رئيس تربيت بدني ستاد كل نيروهاي مسلح با حضور در یادمان های دفاع مقدس استان کرمانشاه حضور پيدا كردند و در این سفر از مناطق عملیاتی و یادمان های کرمانشاه ، ارتفاعات بازی دراز ، سرپل ذهاب ، قصر شیرین ، تنگه مرصاد ، شهرستان پاوه بازدید كردند.داوود آذرنوش رئيس سازمان بسيج ورزشكاران درباره اين سفر كاروان راهيان نور جامعه ورزش گفت:« هدف از سفر این قهرمانان ورزشی به استان کرمانشاه، گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و انتقال پیام به جوانان و نسل‌های بعد انقلاب اسلامی است.»آذرنوش با بیان اینکه حضور قهرمانان ورزشی در قالب راهیان نور در مناطق عملیاتی استان کرمانشاه برای اولین بار اتفاق افتاد، افزود:« حضور این کاروان در این مناطق و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان، انتقال دهنده فرهنگ جهاد و شهادت به نسل جوان است .»

مراسم رونمایی از 14 عنوان کتاب شهدای ورزش کشور برگزار شد

به گزارش خبرنگار بسیج ورزشکاران  ، مراسم رونمایی از کتاب‌های کنگره شهدای ورزشکار کشور در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مسئولان و قهرمانان ورزش کشور  در سرای اهل قلم شماره یک برگزارشد.

در این مراسم  دکتر احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش، دکتر قراخانلو رئیس مرکز تربیت بدنی ، سردار ناظری رئیس حفظ ونشر آثار دفاع مقدس سپاه و آذرنوش رئیس سازمان بسیج ورزشکاران حضور داشتند.


در پنجمین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴۶ عنوان کتاب با موضوع شهدای ورزشکار کشور رونمایی شد.

۳۲ عنوان از این آثار در قالب دایرةالمعارف شهدای ورزشکار استان‌های مختلف کشور است و ۱۴ عنوان نیز رمان‌هایی است که به معرفی شهدای شاخص ورزشکار می‌پردازد.




از جمله رمان‌های آماده رونمایی می‌توان به «پسر دریا» در معرفی شهید حسن نوفلاح از قهرمانان رشته شنا، «نقاش پاوه» درباره شهید ناصر کاظمی از شهدای فوتبالیست، «بادهای موافق از سرزمین آشنا می‌وزد» درباره اسماعیل اعلمی، شهید وزنه‌بردار، «صف فولادی» درباره شهید حسین شکوری، «سیدحسن دست بالا» در معرفی شهید سیدحسن رزاز از شهدای رشته کشتی، «ملاقات سیزدهم» درباره سیدسعید طوقانی، از شهدای رشته ورزشکاری باستانی، «مهمان باد و باران» درباره شهید صمد اقدمی، «کالبد مقوایی» در معرفی شهید مهدی رضایی مجد از شهدای فوتبالیست، «کلید قفل‌های بسته» در معرفی شهید محمد قورچانی، «باشگاه خانگی» درباره برادران شهید پورمند و «دیوار سربی» شامل خاطرات سه پیشکسوت ورزش، مهدی اربابی، محمد پنجعلی و احمدرضا احمدی اشاره کرد.

جزئیات برگزاری کنگره ملی شهدای ورزشکار

«مهدی میرجلیلی» رئیس سازمان بسیج ورزشکاران  در نشست خبری دومین کنگره ملی پنج هزار و ۱۳۵ شهید ورزشکاربیان کرد: تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اساس برنامه‌ریزی ما در کنگره دوم شهدای ورزشکار کشور قرار گرفت. در این راستا، بنا بر سند راهبردی اعتلای بسیج، با حضور دستگاه‌های متولی ورزش، شورای‌عالی سیاستگذاری کنگره شهدای ورزشکار کشور شکل گرفت و ذیل آن کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی شکل گرفتند.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با اشاره به شعار کنگره شهدای ورزشکار کشور، گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی شهدا را قهرمانان واقعی عنوان کردند، قرار بر این شد که این کنگره با شعار «پهلوانان ماندگار» با  سه رویکرد برگزار شود. رویکرد اول، ادامه روند شناسایی و معرفی شهدای ورزشکار و شهدای شاخص این قشر است که در این راستا، قرار بر این شد که این شهدای والامقام به صورت سالانه به جامعه ورزشی، خصوصاً ورزشکاران رشته ورزشی آن‌ها معرفی شوند.

میرجلیلی ادامه داد: رویکرد دوم، الگوسازی و الگوپروری از قهرمانانی است که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با ترویج فرهنگ اخلاق و مرام پهلوانی موجب سربلندی جمهوری اسلامی ایران شدند؛ لذا ورزشکارانی که در مسابقات ورزشی کارهای ارزشی انجام دادند، شناسایی و به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند. همچنین سومین رویکرد کنگره شهدای ورزشکار کشور، ترویج روحیه جوانمردی و استکبارستیزی با اولویت اجتناب از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی است. در این زمینه، با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های جامعه ورزشی ما دفاع از مظلومان است، این موضوع به عنوان یکی از رویکردهای محوری این کنگره قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی جامعه ورزشی در این زمینه با یاد و نام شهدا صورت گرفت که در موضوع کمک‌های مومنانه، پویشی با عنوان «کمک‌های مومنانه و همت پهلوانانه» به یاد شهدا، خصوصا شهید قاسم سلیمانی و شهید ابراهیم هادی راه‌اندازی شد و جامعه ورزشی در این پویش ۱۰۰ میلیارد تومان ایفای نقش کرد.

وی با بیان اینکه پویشی دیگر با عنوان «نذر خون، اهدای زندگی» شکل گرفته است، گفت: جامعه ورزش بر اساس اعلام نیاز سازمان انتقال خون، احساس تکلیف کرده و با یاد و نام شهدا در مراکز انتقال خون حضور پیدا کردند.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با بیان اینکه جامعه ورزشی در عرصه‌های سخت مانند هشت سال دفاع مقدس و عرصه‌های جنگ نرم و مسئولیت‌های اجتماعی ایفای نقش کردند، تأکید کرد: وجود بیش از ۵ هزار شهید ورزشکار در دوران دفاع مقدس نشان از بصیرت، معرفت و عرق ملی جامعه ورزشی کشور است که سکو و مدال قهرمانی را رها کردند و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرده و مدال آن‌ها پلاک‌شان شد.

وی با اشاره به اینکه جامعه ورزشی کشور بیش از ۱۳۵ شهید مدافع حرم دارد، گفت: امروز جامعه ورزش به این قهرمانان و پهلوانان واقعی افتخار می‌کند. شهدای ورزشکار در دو میدان جنگیدند؛ یک میدان جنگ سخت چه در دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم، و یک میدان هم جهاد اکبر بود؛ چراکه آن‌ها می‌توانستند برای دستیابی به مدال و شهرت، به میدان جنگ سخت نروند.

وی با اشاره به برنامه‌های ذیل کنگره شهدای ورزشکار کشور، تصریح کرد: همه بخش‌هایی که در حوزه ورزش دخیل هستند، در این کنگره در زمینه‌هایی نظیر نامگذاری مسابقات ورزشی، کمک‌های مومنانه، نامگذاری اماکن و... به نام شهدا همراهی کردند.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با بیان اینکه بیش از ۵ هزار ۱۳۵ اصله نهال به یاد شهدای ورزشکار کاشته شد، گفت: بوستان شهدا در ورزشگاه آزادی به یاد شهدای ورزشکار نامگذاری شد. تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام در مجموعه‌های ورزشی نیز در راستای کنگره شهدای ورزشکار کشور صورت گرفت؛ چراکه وجود این شهدا مایه خیر و برکت است و اثرات آن را ما در جامعه ورزشی دیده‌ایم.

میرجلیلی تصریح کرد: همچنین در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور، یک وبگاه و نرم‌افزار تلفن همراه طراحی برای بارگذاری اطلاعات شهدای ورزشکار طراحی شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ جلد کتاب درباره شهدای ورزشکار در راستای این کنگره به چاپ رسیده است، گفت: در این راستا کتاب زندگینامه شهید اسماعیل اعلمی را به زبان انگلیسی ترجمه کردیم و تولید هفت نسخه کتاب صوتی ویژه شهدای ورزشکار و اعزام ورزشکاران به اردوی راهیان نور، از دیگر اقدامات در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بود.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور گفت: ساخت فیلم مستند تیزر کلیپ ۱۵ قطعه موسیقی پویانمایی نماهنگ و موشن‌کمیک برای معرفی شهدای ورزشکار کشور به جامعه، نیز در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور صورت گرفته است.

وی دیدار با خانواده شهدای ورزشکار را از دیگر اقدامات در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور عنوان کرد و گفت: برای اولین‌بار یادواره شهدای ورزشکار آموزش و پرورش، یادواره شهدای ۳۱۳ شهید مربی ورزشی، یادواره ۱۷ زن شهیده ورزشکار و یادواره ۱۳۵ شهید ورزشکار مدافع حرم و همچنین مراسم‌های شب خاطره شهدای ورزشکار را برگزار کردیم.

میرجلیلی با بیان اینکه در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ اماکن به نام شهدای ورزشکار نامگذاری شد، بیان داشت: ۱۴۰۰ مسابقه نیز به نام شهدا، نامگذاری و برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از ورزشکاران مدال قهرمانی خود را برای کمک مومنانه فروختند، گفت: این ایثار برگرفته از ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس است.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با اشاره به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد توسط ورزشکاران تحت عنوان پویش «نذر رهایی» در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور، یادآور شد: کارنامه جامعه ورزشی با آزادسازی ۳۶۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد، در راستای این پویش، درخشان است. جامعه ورزشی در سراسر کشور، ۳۲۰ گروه جهادی دارد که به نام شهدا نامگذاری شده‌اند و جامعه ورزش در این راستا توانست ۷۰ باب منزل در مناطق سیل زده پل‌دختر را بازسازی کند.

میرجلیلی با بیان اینکه جامعه ورزشی با حضور خود در مراکز درمانی در دوران شیوع کرونا از مدافعان سلامت قدردانی کردند، بیان کرد: ما در بسیج ورزشکاران از ورزشکاران جوانمرد و بانوان ورزشکار محجبه، رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس ورزشکار قدردانی کردیم.

وی اجرای بیش از سه هزار و ۶۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و ورزشی را از دیگر اقدامات در راستای برگزاری کنگره شهدای ورزشکار کشور عنوان کرد و گفت: گسترش فرهنگ مقاومت و استکبارستیزی، گسترش فضایل اخلاقی برادری و خیرخواهی، کمک به نیازمندان، پایبندی به حجاب برتر در مسابقات ورزشی، گسترش فرهنگ اهدای مدال به آستان قدس رضوی، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدا و خانواده شهدا، برجسته شدن ارزش‌های معنوی در تقویت روحیه معنوی و انقلابی مانند نماز و استفاده از تصاویر شهدا در مسابقات ورزشی، پیامدها و دستاوردهای برنامه‌هایی است که در راستای کنگره شهدای ورزشکار کشور برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس و برگزاری اجلاسیه دومین کنگره شهدای ورزشکار کشور، مسابقات فوتبال چهارجانبه نیز با عنوان «جام لاله‌های فوتبال» به یاد بیش از ۲ هزار شهید ورزشکار فوتبالیست برگزار شد.

میرجلیلی با اشاره به زمان و محل برگزاری آیین دومین کنگره شهدای ورزشکار کشور، گفت: این کنگره روز دوشنبه ۱۸ مهر در مجموعه ورزشی ۱۲ هزار نفری آزادی باحضور جامعه ورزشی از همه فدراسیون‌ها و خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه جامعه ورزشی و هنری ما جامعه سالمی است، خاطرنشان کرد: گواه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، همین ۵ هزار و ۱۳۵ شهید جامعه ورزشی هستند.

نظر شما

کلیه ی حقوق این وب سایت برای بسیج ورزشکاران کشور محفوظ است